cees-astrid-middenamerika.reismee.nl

Bocas del Toro

Woensdag 11 oktober staat onze taxi om 7 uur klaar en brengt ons naar het centrum van Boquete. Met een rechtstreekse shuttle vertrekken we naar Bocas del Toro.

Bocas del Toro is een provincie van Panama, de eilanden zijn hier een onderdeel van. Het dorp, (3.000 inwoners) waar wij verblijven, is de hoofdstad van deze provincie, ligt op het eiland Isla Colon, en heeft sinds 1826 dezelfde naam. De inwoners van deze provincie zijn voornamelijk de Guyamies Indianen en de ex-slaven. Columbus kwam, op zijn vierde reis naar de 'Nieuwe Wereld', op 5 oktober 1502 op Isla Colon aan.

De inwoners van Bocas, die leefden van cacaoplantages, vissen en kokosnoten, zijn landeigenaars en ex-slaven van de eilanden San Andres en Providencia, maar ook vele avonturiers maakten hier een stop tijdens de jacht op zeeschildpadden. Toen later ook Jamaicanen kwamen werd het echt een stad. Bocas ligt 32 kilometer vanaf de grens. Er zijn 9 grote eilanden, 59 kleinere eilandjes en vele kleine mangrove eilandjes.

Wij bezoeken er twee. We reizen eerst via het hoofdeiland Isla Colon naar Isla Bastimentos. En dat doen we nu niet met de bus maar met de watertaxies. Aangekomen op Bastimentos is het nog 15 mjnuten wandelen en dan komen we aan op Red Frog Selina. Jemig wat is het relaxed hier, echt een Caribisch sfeertje. Heerlijk zwembad(je), chille bar en restaurant. We hebben een luxe kamer, althans voor de begrippen hier. Een terras waar je zo de jungle inkijkt en gelukkig een airco.

Nou dan maar chillen, cocktail erbij heerlijk hoor! 'S avonds lekker vis eten voor $5, ja hier kan het. Morgen lekker een stranddagje. En daar liggen we dan, heerlijk aan het witte strand met palmbomen, een azuurblauwe zee. Super relaxed. Cees is lekker aan het snorkelen en ik luister naar de golven en de caribische muziek. Lezen gaat niet, genieten wel.

Tja wat kan ik nog vertellen, we houden ons gemak en genieten van alles. Ook de volgende dag lopen we naar een ander strand, Polobeach. Om 15:00 uur keren wenaar ons hotel, douchen nog even en halen onze backpack op en vertrekken naar de watertaxi die om 16:15 uurvertrekt naar het hoofdeilad Isla Colon waar we de twee volgende dagen verblijven. Daar che ken we in bij Selina' s. We komen terechtin een jongeren hotel/ hostel. Keiharde muziek, chillende jongeren en jointjes. Nou wij gedragen ons maar als oude hippies.... Zaterdag 14 oktober nemen we na het ontbijt de bus naar Dragonbeach aan het andere kant van het eiland.

In de bus draaien ze weer gezellige caribische muziek. Ja in heel Panama hebben ze de volume van de radio in de bussen hoog staan. Dus mocht je ooit de bus nemen in Panama vergeet dan je oordoppies niet ?.

Bij Dragobeach is het nog 20 minuten lopen naar Starfishbeach welke bekend is van de grote rode zeesterren. En al gauw zien we de eerste. Eenmaal aangekomen zien we een aantal kleine terrasjes met ligbedden. Eerst maar afkoelen in de zee en kijk...... grote rode zeesterren. Zo bijzonder mooi!!!

En dan lekker genieten, een alcoholvrije pinacolada erbij HEERLIJK

Helena

'Klinkt' allemaal heeeeel fijn en heeeeel relaxed ! Lekker hoor !
Veel plezier nog !

Gerrit

Ik lees in het verhaal dat het genieten is. Geniet van je pinacolala en nog veel plezier samen.

Jan Dijk

Sounds good!

Cees en Carolien

Klinkt super !! Lekker genieten!!

Antoon

Ziet super mooi uit allemaal