cees-astrid-middenamerika.reismee.nl

Monteverde

Zondag 22 oktober rijden we 117 km van Bijagua naar Monteverde en doen er ruim drie en half uur over. Onderweg zijn we nog gestopt bij "Las Puma's. Las Pumas Rescue Center is een opvang voor Puma's, jaguars en andere katachtigen. Het centrum startte aan het begin van de jaren 70, toen de ontbossing van Guanacaste op zijn hoogtepunt was. Op dat moment gingen vele wilde dieren verloren of werden gevangengenomen door de bewoners van het gebied als huisdier of voor de smokkel. Omdat het zelden voorkomt dat je een Jaguar in het wild kan spotten zijn we naar Las Pumas gegaan om ze daar te bewonderen. Klein park, maar ze doen goed werk. Ook vloog daar een toekan die ons wel interessant vond. Cees kon hem zo aaien, zie foto.

De max snelheid hier in Costa Rica is 80 km per uur. En de laatste 35 km naar Monteverde gaan we over een onverharde weg met kuilen en klimmen we naar Monteverde. Ook de orkaan Nate heeft uiteraard zijn sporen achtergelaten. Helemaal door elkaar geschud in onze 4 wheel Daihatse komen we aan in onze B&B Mariposa.

Monteverde is vooral bekend zijn nevelwouden. De regio van Monteverde omvat meerdere particulierenatuurreservaten, zoals het Reserva biológica Bosque Nuboso Monteverde, Reserva Santa Elena en het Bosque Eterno de Niños. Laatstgenoemd bosgebied werd aangekocht door kinderen uit 36 landen. Uit Nederland kochten in 1990 de WNF-Rangers voor 400.000 gulden 200 hectare nevelwoud.

De volgende dag gaan we na, dit keer een Eurpees ontbijt op pad. De wegen zijn hier zo slecht. Ondrweg staat een vrachtautootje vast in de modder. Gelukkig trekt onze auto ons er doorheen. We kopen kaartjes voor onze tour in het nevelwoud over de hangbruggen. Je loopt als het ware over en boven het nevelwoud. We gaan op zoek naar de Quetzal die hier voorkomt.

De quetzal is een vogel uit Midden-Amerika, die behoort tot de familie van de trogons. Het is de nationale vogel van het Midden-Amerikaanse land Guatemala.

Wehebben hem wel gehoord, maar helaas niet gezien. Smiddags hebben we de kolibrituinen bezocht. Wat zijn die vogeltjes snel zeg!! Zie filmpje

Als we smiddags in de Soda "Sabor Tico" aan een een Casoda zitten met een Tico-bier komen we tot de conclusie dat we moe zijn van het dierenspotten, we hebben al zoveel gezien en meegemaakt dat Monteverde in het niet valt. Maar we hebben nogwel wat voor de boeg.

SNachts worden we wakker van een hoop kabaal buiten. Gisteravond namen we een cocoskoekje, het pak koek zat onder de kleine miertjes van buiten en binnen. Dus in de prullenbak en even buiten gezet, vergeten binnen te halen en op te ruimen. Wat bleek, er was een Wiitesneutneusbeer met onze koekjes aan de haal, zie foto.