cees-astrid-middenamerika.reismee.nl

Santa Catalina

Vrijdag 6 oktober; de Uber komt ons om 6:30 uur oppikken en brengt ons naar het Albrook busstation van Panama-city. Eerst even orienteren want is enorm groot complex. Nadat we 2 tickets hebben gekocht naar Sona gaan we naar platform 5 voor onze bus. Om 8:20 uur vertrekken we voor de rit van 4,5 uur. In Sona kunnen we gelijk overstappen in een kleinere bus naar Santa Catalina. Alle bagage gaat op het dak van kratten, balen rijst tassen en backpacks. En dan is het gauw een plaatsje bemachtigen. Nu nog 1,5 uur door de jungle. Eindelijk arriveren we om 15:30 uur in ons verblijf Villa Coco.

Santa Catalina heeft een bevolking van ongeveer 300 mensen en een expat gemeenschap van ongeveer 50 andere mensen. De meeste dorpelingen spreken alleen Spaans. Het staat bekend om het surfen vanwege de hoge golfen en duiken / snorkelen bij het Coiba-eiland.

Het is er nu drukkend warm en dus vochtig. We struinen wat langs de stranden en genieten van een lekker Balboa biertje en heerlijke vis.

Zondag 8 oktober maken we een dagtrip naar het Coiba eiland om te snorkelen. We zijn met 9 personen en gaan aan boord in een "supersonische polyesterboot" met 3 planken om te zitten. Een 200 pk motor, 2 jerrycans met benzine en een benzinepomp met tuinslang. Als Miami-vice scheren we weg over de golven. Kan je het al voorstellen? We klappen letterlijk op de golven. Pppfff mijn ingewanden en rug krijgen grote klappen. Maar... onderweg zien we tonijn, dolfijnen, de ruggen van walvissen en een grote schilpad. Na anderhalf uur komen we bij het Golden sand island. De naam zegt het al. En wat is het mooi zeg. Nu snorkelen. De boot weer op en naar het Coiba eiland, hopelijk krijgen we de zeekrokodil daar te zien. Helaas hij laat zich niet zien. Wel zwarte leguanen en gieren. De zee mogen we niet in ivm de grote zeekrokodil. We krijgen daar een lunch; pasta met brocolie en een beker water en cola. We gaan weer verder naar een andere rif. Daar ziet Cees een haai onder zich zwemmen van bijna 2 meter. Geen Jaws maar toch...

Dan door naar Rancheria Island niet om te snorkelen maar om te genieten van het prachtige strand, palmbomen, cocosnoten, azuurblauwe zee en het maken van je voetsporen op het strand. Dan komt de kapitein van het bootje met de medeling dat we moeten vertrekken want de zee gaat ruwer worden. Nog ruwer denk ik. En daar gaan we voor een goed 1,5 uur de zee weer op. We zeiden al tegen elkaar; ze zullen ons wel voor gek verklaren als ze ons zo zien op het bootje tussen de golfen van de Pacific. Dus proberen we te vertrouwen op de kapitein die dit elke week doet. We zien dolfijnen die met ons mee zwemmen. Maar dan zie ik ineens aan de horizon een grote fontijn/plons. Het kan niet anders of dat was een walvis. Cees riep " look a Whale" en je raad het al, nog verder die grote zee op. En nu waar is hij gebleven.... en uit het niets springt de walvis uit zee en maakt een harde landing. Wat een WOWW moment zeg, jemig!!

En nu weer terug nog een uur voor de boeg. Eigenlijk ben ik best bang tussen de hoge golven in dat kleine bootje. Gelukkig komen we zeiknat maar veilig terug in Santa Catalina. Wat een ervaring!!

Jan

Gaaf! Stikjaloers!

Cees en carolien

Wow!!! Leuk om te lezen en wat een geweldige ervaring!! Geniet ervan!,

Diana

Wauw, wat een verhaal zeg! Dapper van jullie, zo midden op die zee in zo'n kleine boot. Maar wat een geweldige ervaring! Volgens mij hebben jullie in een korte tijd zoveel verschillende emoties gehad. Zoiets is zo overweldigend.
Nu weer rustig en veilig verder genieten hoor. Veel plezier! ?

Mandy

Wat heerlijk om te lezen...prachtige reis. Heel veel plezier. Gr Mandy