cees-astrid-middenamerika.reismee.nl

Cahuita Costa Rica

Vandaag zondag 15 oktober vertrekken we om 9 uur met de Caribshuttle richting de grens van Panama en Costa Rica. Aangekomen bij de grensplaatje Sixoalo moeten we ons melden bij de Migratiedienst. Ons paspoort en reisgegevens worden gecheckt, we gaan op de foto en onze vingerafdrukken worden afgenomen. We mogen het land uit en krijgen de stempel in ons paspoort. En dan het moment, lopend over de brug (300 meter) die Panama en Costa Rica verbind. Wat een leuke ervaring zeg!!!

De Sixaola (Spaans: Río Sixaola) is een rivierdie stroomt door het natuurgebied La Amistad in de provincie Limón in Costa Ricaen door Bocas del Toro in Panama. Hij stroomt van het Cordillera de Talamanca-gebergte naar de Caraïbische Zee en heeft een lengte van ongeveer 35 kilometer. Ook splitst de rivier in het midden in tweeën op, later komen deze weer bij elkaar. Ook vormt de rivier een tijdsgrens; het tijdsverschil tussen Panama en Costa Rica is een uur. Er is een brug over de Sixaola tussen het stadje Sixaola, Costa Rica en Guabito, Panama. Omdat deze brug de grens oversteekt, is er een douanepost.

We komen bij het Migratiekantoortje van Costa Rica. Aansluiten in de rij, pppfff lekker warm ondertussen. Cees is aan de beurt. Hij krijgt de vraag of hij voor arbeid of vakantie het land ingaat. Goed geantwoord, stempel in zijn paspoort en hij mag door. Ik krijg de vraag wat voor beroep ik doe in de USA..... huh wrong country. Maar ja hoe vertaal ik mij beroep; sr mdw interne personeelslogistiek?. Tja letterlijk zal ik het maar niet vertalen. Dus zeg ik dat mijn beroep counseler is. Fout geantwoord...... ja en wat nu zonder spaans en geen vertaler.. gelukkig stond er een Nederlandse vrouw in de rij die Spaans sprak. Dus goed, stempel in mijn paspoort en ik mocht door. Shuttle weer i n en door naar onze volgende bestemming in Cahuita, 3Bamboo ecolodge.

Wat een heerlijheid hier zeg, een schitterende tuin, mooi zwembad en uiteraard onze boomhut. Helemaal geweldig, zie foto's. Daar zitten we dan omringd dood mooie vogels zoals de toekan, vlinders en een hoop oerwoud geluiden 'Savonds liggen we onder het muskietennet naar de oerwoudgeluiden van oa de brulapen. Die je om 5 uur sochtens brullend wakker maken, ze zitten nu wel heel dichtbij.

De volgende dag zijn we naar het National Parque Cahuita geweest. Het park omvat een aantal stranden en laaglandgebieden en richt zich op toeristen en andere bezoekers, die er komen duiken en snorkelen in het beschermde zeegebied, waar zich de Coralline-riffen en de nestgebieden van zeeschildpadden bevinden. Het rif bevat ten minste 35 soorten koraal, 140 soorten weekdieren, 44 soortenkreeftachtigen en 123 vissoorten. Op het land leven een groot aantal diersoorten, waarondermiereneters, paca's, neusberen, wasberen,luiaards, agoeti's, brulapen en kapucijnapen. Tot de vele voorkomende vogelsoorten in het gebied behoren onder andere de groene Ibis,groenbruine ijsvogel en dezwavelborsttoekan. Het park werd oorspronkelijk opgezet in 1970 als het nationaal monument Cahuita en kreeg in 1978 de status van nationaal park, hetgeen werd goedgekeurd in 1982.

Een wandeling van 8 km enkel. Wat mooi zeg, eerst komen we mooie vlinders tegen, hagedissen en een wasbeer. Verderop lopen we ineens onder de brulapen met kleine baby's. Wat een leuk tafereel. Grote spinnen, eekhoorns, iguana's en de Jesus Christus leguaan. De helmbasilisk is een grote hagedis uit de familie Corytophanidae. Deze soort wordt ook wel Jesus- of Jezus Christushagedis genoemd, omdat het dier op zijn achterpoten over het water kan rennen.

Ineens komt er een groot bruin beest op ons aflopen. Een soort van marmot op hoge poten. Het blijkt een capybara te zijn. Vederop komen we een groep capucijneraapjes tegen. Die zijn wel heel brutaal. Ze wiilen 1 ding en dat is eten. Daar waren we al voor gewaarschuwd. En als klapper die dag 2 slangen. 1 was bezig om een hagedis te eten. Genoeg gelopen, als 2 oververhitte zoeken we verkoeling in de zee.ppppfff wat is de zee warm zeg maar wel lekker zo in de golven. Eenmaal terug in Bamboo lekker nog even plonsen in het zwembad. Vanavond even de was ophalen bij de eigenaar( gelukkig weer wat schoons), tassen inpakken voor de boottocht voor morgen naar Torteguero.

Cees en Carolien

Wat leuk om te lezen, je schrijft ook heel leuk Astrid .. volgens mij een geweldige reis! Veel plezier nog!!

Cees en Astrid van Aert

Dank je Carolien en Cees. Het is ook een geweldige ervaring. Groetjes uit CR

Toos en Kees

Hoi Astrid en Cees, Wat een verrassing jullie filmpje ter ere van mijn verjaardag vanuit het verre Costa Rica. Hartelijk dank daarvoor! Geniet samen van deze ongetwijfeld mooie reis, veel plezier nog.