cees-astrid-middenamerika.reismee.nl

Bocas del Toro

Woensdag 11 oktober staat onze taxi om 7 uur klaar en brengt ons naar het centrum van Boquete. Met een rechtstreekse shuttle vertrekken we naar Bocas del Toro.

Bocas del Toro is een provincie van Panama, de eilanden zijn hier een onderdeel van. Het dorp, (3.000 inwoners) waar wij verblijven, is de hoofdstad van deze provincie, ligt op het eiland Isla Colon, en heeft sinds 1826 dezelfde naam. De inwoners van deze provincie zijn voornamelijk de Guyamies Indianen en de ex-slaven. Columbus kwam, op zijn vierde reis naar de 'Nieuwe Wereld', op 5 oktober 1502 op Isla Colon aan.

De inwoners van Bocas, die leefden van cacaoplantages, vissen en kokosnoten, zijn landeigenaars en ex-slaven van de eilanden San Andres en Providencia, maar ook vele avonturiers maakten hier een stop tijdens de jacht op zeeschildpadden. Toen later ook Jamaicanen kwamen werd het echt een stad. Bocas ligt 32 kilometer vanaf de grens. Er zijn 9 grote eilanden, 59 kleinere eilandjes en vele kleine mangrove eilandjes.

Wij bezoeken er twee. We reizen eerst via het hoofdeiland Isla Colon naar Isla Bastimentos. En dat doen we nu niet met de bus maar met de watertaxies. Aangekomen op Bastimentos is het nog 15 mjnuten wandelen en dan komen we aan op Red Frog Selina. Jemig wat is het relaxed hier, echt een Caribisch sfeertje. Heerlijk zwembad(je), chille bar en restaurant. We hebben een luxe kamer, althans voor de begrippen hier. Een terras waar je zo de jungle inkijkt en gelukkig een airco.

Nou dan maar chillen, cocktail erbij heerlijk hoor! 'S avonds lekker vis eten voor $5, ja hier kan het. Morgen lekker een stranddagje. En daar liggen we dan, heerlijk aan het witte strand met palmbomen, een azuurblauwe zee. Super relaxed. Cees is lekker aan het snorkelen en ik luister naar de golven en de caribische muziek. Lezen gaat niet, genieten wel.

Tja wat kan ik nog vertellen, we houden ons gemak en genieten van alles. Ook de volgende dag lopen we naar een ander strand, Polobeach. Om 15:00 uur keren wenaar ons hotel, douchen nog even en halen onze backpack op en vertrekken naar de watertaxi die om 16:15 uurvertrekt naar het hoofdeilad Isla Colon waar we de twee volgende dagen verblijven. Daar che ken we in bij Selina' s. We komen terechtin een jongeren hotel/ hostel. Keiharde muziek, chillende jongeren en jointjes. Nou wij gedragen ons maar als oude hippies.... Zaterdag 14 oktober nemen we na het ontbijt de bus naar Dragonbeach aan het andere kant van het eiland.

In de bus draaien ze weer gezellige caribische muziek. Ja in heel Panama hebben ze de volume van de radio in de bussen hoog staan. Dus mocht je ooit de bus nemen in Panama vergeet dan je oordoppies niet ?.

Bij Dragobeach is het nog 20 minuten lopen naar Starfishbeach welke bekend is van de grote rode zeesterren. En al gauw zien we de eerste. Eenmaal aangekomen zien we een aantal kleine terrasjes met ligbedden. Eerst maar afkoelen in de zee en kijk...... grote rode zeesterren. Zo bijzonder mooi!!!

En dan lekker genieten, een alcoholvrije pinacolada erbij HEERLIJK

Boquete

Maandag 9 oktober gaan we verder naar Boquete. We hebben het busje om 8 uur naar Sona. Backpacks op het dak en daar gaan we. In Sona kunnen we gelijk overstappen op de bus naar Santiago. Op het station daar is het behoorlijk warm, druk en  chaotisch. Al gauw hebben we het systeem door en vinden we de volgende bus naar David. En zo gaat dat ook voor de bus naar Boquete in David. We gaan mee in een echte Panamese bus...

14:30 uur komen we dan eimdelijk aan in Boquete. Om naar ons hotel te komen moeten we een taxi nemen. Het is een bepaald systeem hier je gaat langs de kant staan in je richting waar je heen moet. Zo kan het maar zo zijn dat je met andere mensen reist. Dus gemiddeld $ 1 per persoon. We zitten in een mooi hotel The Inn Palo Alto met een tuin vol kolibries. Kolibries (Trochilidae) zijn een familie van vogels uit de orde van de gierzwaluwachtigen (Apodiformes). De familie telt meer dan 300 soorten. De meeste soorten komen voor in Zuid-Amerika. Het oorspronggebied (genencentrum) van de kolibries ligt waarschijnlijk daar.

Boquete is een gemeente in de provincie Chiriquí in het noorden van Panama. Het district ligt op 60 kilometer van de grens met Costa Rica en telde in 2015 23.000 inwoners.

In Boquete kan je prachtige trails maken. Dat gaan wij dus de volgende dag doen met onze gids Rolando. We hebben een makkelijke hike geboekt maar omdat we maar met drie waren nam onze gids een andere route en van de paden afgingen. Potver wat hebben we moeten werken zeg. Klauteren, door het water, door de blubber, steil omhoog naar beneden en dan maar hopen dat we de quetzal tegenkomen.

De quetzal is een vogel uit Midden-Amerika, die behoort tot de familie van de trogons. Helaas geen quetzal of luiaards maar brulapen en andere vogels. En natuurlijk de jungle met wat spinnen... Een mooie hike dus. Daarna hebben we een koffieplantage bezocht, die Geisha koffie verbouwen. De Geisha was tot 2004 een onbekende variëteit die vermoedelijk van origine Ethiopisch is. In 1931 werd deze in zuid west Ethiopië in het district Gesha ontdekt. In ca.1960 werd de koffie in Panama geïntroduceerd. Geisha bonen lijken op Ethiopische Longberries. Qua vorm als het ware ‘uitgerekte’ bonen. Mooi proces hoor, maar arbeid door laagbetaalde panamese arbeiders.Dan een proeverij van drie verschillende koffies inclusief de Geisha.

Wist je dat dit een van de duurste koffie is en recent ook opgekocht door Koreanen die $700 per pond hebben betaald?  Vanavond lekker Panamees eten in  een lokaal restaurant en morgenvroeg vertrekken we met de Hello Shuttle naar Bocas Del Toro.

Santa Catalina

Vrijdag 6 oktober; de Uber komt ons om 6:30 uur oppikken en brengt ons naar het Albrook busstation van Panama-city. Eerst even orienteren want is enorm groot complex. Nadat we 2 tickets hebben gekocht naar Sona gaan we naar platform 5 voor onze bus. Om 8:20 uur vertrekken we voor de rit van 4,5 uur. In Sona kunnen we gelijk overstappen in een kleinere bus naar Santa Catalina. Alle bagage gaat op het dak van kratten, balen rijst tassen en backpacks. En dan is het gauw een plaatsje bemachtigen. Nu nog 1,5 uur door de jungle. Eindelijk arriveren we om 15:30 uur in ons verblijf Villa Coco.

Santa Catalina heeft een bevolking van ongeveer 300 mensen en een expat gemeenschap van ongeveer 50 andere mensen. De meeste dorpelingen spreken alleen Spaans. Het staat bekend om het surfen vanwege de hoge golfen en duiken / snorkelen bij het Coiba-eiland.

Het is er nu drukkend warm en dus vochtig. We struinen wat langs de stranden en genieten van een lekker Balboa biertje en heerlijke vis.

Zondag 8 oktober maken we een dagtrip naar het Coiba eiland om te snorkelen. We zijn met 9 personen en gaan aan boord in een "supersonische polyesterboot" met 3 planken om te zitten. Een 200 pk motor, 2 jerrycans met benzine en een benzinepomp met tuinslang. Als Miami-vice scheren we weg over de golven. Kan je het al voorstellen? We klappen letterlijk op de golven. Pppfff mijn ingewanden en rug krijgen grote klappen. Maar... onderweg zien we tonijn, dolfijnen, de ruggen van walvissen en een grote schilpad. Na anderhalf uur komen we bij het Golden sand island. De naam zegt het al. En wat is het mooi zeg. Nu snorkelen. De boot weer op en naar het Coiba eiland, hopelijk krijgen we de zeekrokodil daar te zien. Helaas hij laat zich niet zien. Wel zwarte leguanen en gieren. De zee mogen we niet in ivm de grote zeekrokodil. We krijgen daar een lunch; pasta met brocolie en een beker water en cola. We gaan weer verder naar een andere rif. Daar ziet Cees een haai onder zich zwemmen van bijna 2 meter. Geen Jaws maar toch...

Dan door naar Rancheria Island niet om te snorkelen maar om te genieten van het prachtige strand, palmbomen, cocosnoten, azuurblauwe zee en het maken van je voetsporen op het strand. Dan komt de kapitein van het bootje met de medeling dat we moeten vertrekken want de zee gaat ruwer worden. Nog ruwer denk ik. En daar gaan we voor een goed 1,5 uur de zee weer op. We zeiden al tegen elkaar; ze zullen ons wel voor gek verklaren als ze ons zo zien op het bootje tussen de golfen van de Pacific. Dus proberen we te vertrouwen op de kapitein die dit elke week doet. We zien dolfijnen die met ons mee zwemmen. Maar dan zie ik ineens aan de horizon een grote fontijn/plons. Het kan niet anders of dat was een walvis. Cees riep " look a Whale" en je raad het al, nog verder die grote zee op. En nu waar is hij gebleven.... en uit het niets springt de walvis uit zee en maakt een harde landing. Wat een WOWW moment zeg, jemig!!

En nu weer terug nog een uur voor de boeg. Eigenlijk ben ik best bang tussen de hoge golven in dat kleine bootje. Gelukkig komen we zeiknat maar veilig terug in Santa Catalina. Wat een ervaring!!

Tropische storm Nate

Ik kreeg veel berichtjes van lieve mensen die mij vertelde over de tropische storm Nate die nu over Midden Amerika raast. Nate gaat over Costa Rica, Nicaragua en is nu richting Mexico en gaat over in een orkaan boven de VS.

Ter geruststelling: wij zijn inmiddels aangekomen in Santa Catalina in Panama ( verhaal volgt) en hebben hier geen last van.

Groetjes Cees en Astrid

Panama City

Woensdag 4 oktober was het dan zover. Om 3.15 uur gaat de wekker want om 3:45 uur worden we door de taxi opgehaald en naar Schiphol gebracht. Om 8 uur vliegen we naar Frankfurt en om 11:55 uur vliegen we in elf en half uur door naar Panama City.

Eenmaal geland en bij de douane gecontroleerd worden laten we onze vingerafdrukken achter en pikken we onze backpacks van de band. Nu een Uber bestellen en we worden bericht dat ene Roberto in een Nissan Xtrail ons komt oppikken. Dat werkt perfect die Uber. Op weg naar Best Western Zen hotel krijgen we toch een plensbui... geen hand voor ogen. Na een lange reisdag is het heerlijk om in de kingsize room te komen. Heerlijk luxe!!

Vandaag 5 oktober al vroeg wakker. Lekker ontbeten in een lokaal tentje. De Uber bestelt en we gaan naar de Miraflores sluizen, het Panamakanaal. Best indrukwekkend hoor. Helaas konden we bij de nieuwe sluis niet komen desalniettemin een mooi gezicht hoe die grote schepen er door gaan met nog geen halve meter van de kant. Ze worden met kabels aan een soort treintje getrokken door de sluizen. 4 aan de voorkant en 2 achter aan het schip. Of is het een boot......... Eenmaal uit de sluizen worden de boten geduwd door 2 sleepboten. Wist je dat het Panamakanaal ruim 81 km la is in het Centraal-Amerikaanse Panama. Het loopt door de landengte van Panama en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan en in 1914 gebouwd is?

'S middags bezoeken we de oude stad in Panama City, genaamd "Casco Viejo". Casco Viejo is de koloniale wijk van Panama-City. Waar de moderne wolkenkrabbers die het stadsbeeld van Panama City bepalen de aandacht opeisen. Toch vinden we dat wel meevallen. Dan door naar de vismarkt, ppfff wat een stank zeg, maar goed daar moet je wel de lokale specialiteit eten " ceviche" rauwe vis gemarineerd met limoen met rauwe uien en pepertjes peper en zout.

Terug bij het hotel lekker even afkoelen in het zwembad op het dak. Ondanks dat we weinig zon hadden en zware storm was het behoorlijk warm. Vanavond ergens eten in de stad en morgen op naar Santa Catalina

Nog 2 dagen

Ja nog 2 nachtjes slapen. De route hebben we globaal uitgestippeld zodat alle facetten aan de orde komen. De flora en fauna, de stranden, de bergen en jungle.

Midden Amerika "Pura Vida"

Hallo en welkom op onsreislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van al onze avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinde en waar wij zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die wij gaan maken vind je in het profiel.

13 oktober 2015 zijn wij gaan backpacken voor een maand door het bijzondere China, zie; www.cees-astrid.reismee.nl. Dit was zo'n geweldig avontuur dat wij op 4 oktober de rugzak weer inpakken en vertrekken naar Midden-Amerika voor een maand. Wij starten in Panama, dan Costa Rica, door naar Nicaragua en eindigen weer in Panama.

We zijn onder de indruk van de stranden in Panama en de mooie natuur in Costa Rica. En ja dan doe je 2 dingen; datum vastleggen en een ticket kopen.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter, daar kijken we naar uit!

Leuk dat je met onsmeereist!